Pedagogika rok 1 |
Rozwój zawodowy i promocja terapii zajęciowej rok 1 |
Proces uczenia się i adaptacji pacjenta w terapii zajęciowej rok 1 |
Pedagogika specjalna rok 2 |
Terapia zajęciowa osób niewidomych i niedowidzących rok 2 |
Fakultety:
Wydział Nauk o Zdrowiu |
||
|
Hipoterapia - fakultet praktyczny |
|
Wydział Medyczny |
||
|
Hipoterapia- fakultet praktyczny |
|
|
Profilaktyka uzależnień i stresu |
|
|
Wpływ teratogenów na płód- na przykładzie FAS |
|
|
Kuchnia indyjska - warsztaty |
|
|
Estetyka i medycyna w kulturze Indii |
|
Wydział Farmaceutyczny |
||
|
Kinezjologia |
|
Opisy fakultetów
Hipoterapia jest formą rehabilitacji ruchowej, definicyjnie określaną jako „działanie mające na celu przywracanie zdrowia i usprawnianie przy pomocy konia i jazdy konnej”. Można mówić o kilku formach hipoterapii. Dwie główne to: fizjoterapia na koniu oraz psychopedagogiczna jazda konna. Hipoterapia jest stosunkowo młodą forma rehabilitacji, jednak z powodzeniem stosowana w wielu chorobach, zarówno somatycznych jak i psychicznych.
Ostatnie zajęcia fakultetu odbywają się na terenie stajni z udziałem konia do hipoterapii.
Uzależnienie to choroba bardzo demokratyczna, nie respektuje ani wykształcenia, ani pozycji materialnej, rozwija się podstępnie, niezależnie od otoczenia i chorego. Problemy związane z uzależnieniami w naszym kraju istniały zawsze. Przemiany kulturowe oraz transformacja ustrojowa w XX wieku wpłynęły na łatwiejszy dostęp zarówno do legalnych, jak i nielegalnych substancji psychoaktywnych, co przyniosło znaczne zwiększenie liczby osób przyjmujących te substancje. Samym osobom dotkniętym problemem bardzo trudno jest podjąć terapię. Osoba uzależniona funkcjonuje w kręgu zaprzeczeń i iluzji, neguje fakt bycia uzależnioną i konieczność terapii. Często istotna w podjęciu leczenia jest motywacja zewnętrzna, nieraz jest to presja środowiska, rodziny lub groźba utraty pracy. Bardzo ważna jest rola profilaktyki mającej na celu pomoc wyprzedzającą sytuacje w której niezbędne stają się sankcje prawne. Niezwykle istotne jest także zwrócenie uwagi na profilaktykę uzależnień i stresu w zawodach medycznych.
Fetal Alcohol Syndrom - FAS i Fetal Alcohol Effects - FAE czyli Alkoholowy zespół/Efekt Płodowy to zaburzenia pojawiające się u dzieci, jako rezultat spożywania przez ciężarną matkę alkoholu. FAS jest zespołem umysłowych i fizycznych zaburzeń, które mogą wyrażać się jako opóźnienie umysłowe, dysfunkcja mózgu, anomalia rozwojowe, zaburzenia w uczeniu się i zaburzenia psychologiczne. FAS jest skutkiem działania alkoholu na płód w okresie prenatalnym. Alkohol powoduje więcej szkód w rozwijającym się płodzie niż inne substancje łącznie z marihuaną, heroiną i kokainą. (Institute of Medicine, 1996) Efekty mogą być groźne lub średnio nasilone i wyrażają się obniżeniem IQ, zaburzeniami uwagi i zdolności uczenia się, aż do wad serca, dysfunkcji mózgu i śmierci włącznie. Wiele dzieci doświadcza poważnych zaburzeń zachowania i funkcjonowania społecznego, które trwają całe życie. Na świat przychodzi więcej dzieci z FAS, niż z Zespołem Downa. Cząsteczki alkoholu są maleńkie i z łatwością przedostają się przez łożysko do organizmu dziecka już w drugim tygodniu życia płodowego.
Indie - kraj o bogatej tradycji i dziedzictwie różnorodnych kultur, fascynujący współczesnego człowieka zachodu. To przede wszystkim kraj kontrastów. Z ponad miliardową populacją są drugim po Chinach najbardziej zaludnionym krajem na świecie. Na terenie Indii zamieszkują przedstawiciele ponad dwóch tysięcy grup etnicznych, które w większości przypadków zajmują osobne geograficzne terytoria, czyniąc z Indii raczej zbiór państw niż jeden naród. Spoiwem, które łączy tę niezwykle barwną mozaikę kultur, języków, religii, i narodowości jest sztuka kulinarna.
Kuchnia indyjska jest niezwykle różnorodna. Każdy region ma swoje własne potrawy, charakteryzujące się odmiennym smakiem i zapachem. Wpływ na to mają przede wszystkim religijne wierzenia, położenie geograficzne, klimat oraz dostępność składników i przypraw. Zawdzięczamy jej aromatyczne i wyraziste potrawy, a kombinacja świeżych składników, przypraw oraz szybkie techniki gotowania dają w rezultacie nie tylko wyśmienity smak, ale także spełniają warunki zdrowego odżywiania. Kuchnia indyjska sama w sobie nie jest jednorodna, dzieli się na cztery strony indyjskiego świata – południe, północ, zachód i wschód.
Drugie zajęcia fakultetu mają formę warsztatów kulinarnych.
Estetyka i medycyna w kulturze Indii
Indie - kraj o bogatej tradycji i dziedzictwie różnorodnych kultur, fascynujący współczesnego człowieka zachodu. Jest jednocześnie niezmiernie głębokim źródłem wiedzy z zakresu kosmetologii i estetki, które w podejściu praktycznym zostaną przybliżone podczas zajęć. Indie to przede wszystkim kraj kontrastów. Z ponad miliardową populacją są drugim po Chinach najbardziej zaludnionym krajem na świecie. Na terenie Indii zamieszkują przedstawiciele ponad dwóch tysięcy grup etnicznych, które w większości przypadków zajmują osobne geograficzne terytoria, czyniąc z Indii raczej zbiór państw niż jeden naród.
Kinezjologia Edukacyjna, to nowy kierunek w naukach humanistycznych mówiący o związkach ruchu ciała z organizacją i funkcjonowaniem mózgu. Wykorzystuje elementy neurofizjologii, anatomii, psychologii i pedagogiki. Twórcą metody jest Paul Dennison, którego motto brzmi: „Ruch jest drzwiami do uczenia się, otwiera bramy do mechanizmu integracji ciała i umysłu”. Kinezjologia Edukacyjna pokazuje w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała. Kinezjologia Edukacyjna opiera się o program „Gimnastyka Mózgu”®, czyli aktywizacje naturalnych mechanizmów pracy mózgu poprzez fizjologiczny ruch ciała, co z powodzeniem wykorzystują w terapii również inne metody neurokinezjologiczne. Program ćwiczeń „Gimnastyki Mózgu” ® według Paula i Gail Dennison pomaga rozwijać koordynacje motoryki dużej i małej.